Sundmolens beboere gør byggeplads til fodboldbane og urban have

21. august 2018

Et areal på Sundmolen, der har været brugt til byggeplads, har fået en ny, midlertidig funktion som have og fodboldbane for beboerne. By & Havn tog initiativet, men det er beboerne selv, der har stået for etableringen af det rekreative areal.

Onsdag og søndag i sidste uge var der stor aktivitet blandt de nye beboere på Sundmolen. Godt 30 engagerede voksne og børn greb hamre og planteskeer og gik i gang med at omdanne et grusareal ud mod Klubiensvej til en midlertidig have og fodboldbane.

Området kan først færdiggøres om et par år, og derfor har By & Havn taget initiativ til en dialog med områdets beboere om, hvordan arealet midlertidigt kan indrettes som et rekreativt område.

”Jeg er optaget af, at By & Havn skal være med til at igangsætte fællesskaber i de nye bydele. Det kan både ske på den store og den lille bane, og jeg er sikker på, at et projekt som dette får folk til at rykke tættere sammen på Sundmolen og giver dem ejerskab og stolthed,” siger By & Havns nye adm. direktør Anne Skovbro.

Sammen med Mads Boserup Lauritsen og Lærke Essemann Jensen fra firmaet TagTomat - og med forudgående bistand fra entreprenørfirmaet MJ Eriksson – gik beboerne løs på opgaven. I onsdags blev fodboldbanen bygget, og søndag kom højbedhaven til verdenen.

Forud er der blevet afholdt workshops med beboerne, hvor man er blevet enige om, at det var netop en fodboldbane og højbede, der var mest brug for på arealet.

Allerede nu er det en fast, erklæret tradition, at beboerne spiller en fælles fodboldkamp hver aften. Også højbedshaven ser nu ud til at kunne understøtte fællesskabet blandt beboerne, idet der mellem plantekasserne søndag eftermiddag blev snakket livligt om vandingen og pasningen af de nye blomster og buske.

Sidste billede viser arealet, før det midlertidige projekt blev sat igang.