Nordhavn bliver epicenter for fremtidens energiteknologi

12. december 2017

Partnerskabet EnergyLab Nordhavn, som By & Havn indgår i, samt Urban Help
og Scion DTU har indgået et stærkt samarbejde om et nyt innovationsmiljø for virksomheder, der arbejder med innovative og bæredygtige løsninger til fremtidens byer.

30 virksomheder flytter ind i det nye kontorfællesskab, og mere end 200 besøg årligt fra potentielle internationale forretningsforbindelser er blandt forventningerne til det nye EnergyHub, som åbnede i dag i Nordhavn.

Udover at invitere nye virksomheder indenfor i et kontorfællesskab med fokus på bæredygtig byudvikling og energiløsninger har partnerne bag projektet EnergyLab Nordhavn etableret et showroom, der præsenterer de løsninger, de udvikler i det levende storbylaboratorium.

Helt konkret er der tale om et 1.200 m2 stort lokale med plads til virksomhederne på Sundmolen i Nordhavn. Virksomhederne får - ud over adgang til et stort netværk af førende danske energi- og teknologi virksomheder - også international eksponering og ikke mindst udsigt til de nye byggerier i Århusgadekvarteret, hvor de fleste af projektets demonstrationer rent fysisk finder sted.

”I By & Havns arbejde med at udvikle Nordhavn som Københavns nye bæredygtige bydel spiller samarbejdet i EnergyLab Nordhavn en vigtig rolle. Nordhavn omdannes i disse år fra industriområde til en moderne, blandet by med boliger og arbejdspladser, og de mange projekter under EnergyLab Nordhavn implementeres i en række byggerier. Projekterne gavner beboernes og medarbejdernes dagligdag – og samtidig indsamles viden, som vi tager med i vores videre arbejde med bæredygtig byudvikling,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Projektet, der er støttet af EUDP, har været i gang i to et halv år. I den periode har EnergyLab Nordhavn oplevet en overvældende interesse fra udlandet.

Ud over interessen i de tekniske løsninger er det i lige så høj grad hele samarbejdet og partnerskabet, som tiltrækker opmærksomhed. Projektet har samlet nogle af Danmarks absolut førende offentlige og private aktører indenfor bæredygtig energi og bymiljøer i et helt unikt samarbejde. Det handler primært om at få udviklet de løsninger, som skal kendetegne fremtidens energisystemer, som vil inkludere en langt højere andel af vedvarende energi, end vi ser i dag. Samtidig er det løsninger, som skal kunne eksporteres til udlandet og dermed være med til at indfri det samlede grønne danske vækstpotentiale på mellem 148 og 271 mia. kr. årligt frem mod 2035.

”EnergyLab Nordhavn er et banebrydende eksempel på, hvordan forskere, virksomheder og myndigheder kan arbejde sammen om at udvikle de løsninger, der skal sikre en effektiv og bæredygtig omstilling af energisystemet i fremtiden. Med etableringen af EnergyHub har vi en unik mulighed for at konvertere højt kvalificeret forskning og innovation fra DTU til forretning og vækst i både start-ups og etablerede virksomheder, der får til huse i EnergyHub midt i Nordhavn. Det er helt i tråd med DTU’s mission om at være til gavn for samfundet,” siger rektor på DTU, Anders Bjarklev.

Om EnergyLab Nordhavn

Partnerne bag EnergyLab Nordhavn omfatter DTU, Københavns Kommune, By & Havn, HOFOR, Radius, ABB, Balslev, Danfoss, Clean Charge, METRO THERM, Glen Dimplex og PowerLabDK-faciliteterne. Projektet er støttet af EUDP, løber fra 2015-2019 og ledes af Center for El og Energi på DTU Elektro.

EnergyLab Nordhavn er et fireårigt projekt, der udvikler fremtidens energiløsninger. Projektet bruger Nordhavn som et levende storbylaboratorium og demonstrerer, hvordan man kan sammentænke el, varme, energieffektive løsninger og elektrisk transport i et intelligent, fleksibelt og optimeret energisystem.

Om EnergyHub

EnergyHub er et innovationsmiljø for start-up virksomheder og satellit for etablerede virksomheder, organisationer og andre aktører, som arbejder med innovation på området for bæredygtig byudvikling og energiløsninger. Der vil være plads til 70 arbejdspladser i det mere end 1.200 m2 store kontormiljø og showroom i Pakhus 47 på Sundkaj.