Et travlt år i By & Havn

30. december 2017

Dynamik og aktivitet var kodeordene inden for alle By & Havns forretningsområder. Men 2017 var også året, hvor By & Havn fejrede 10 års jubilæum. Her får du et overblik over årets største begivenheder.

Mere end 50.000 bor, arbejder og læser i Ørestad

Tilflytningen er gået stærkt i det sydligste af Ørestads bykvarterer – Ørestad Syd. Boliger er skudt op af jorden, og alene i Ørestad Syd er ca. 1.500 nye beboere flyttet ind i det sidste år. I dag har mere end 50.000 mennesker deres daglige gang i Ørestad. 11.500 mennesker bor i Ørestad, omkring 20.000 går på arbejde og ca. 20.000 studerer.

Antallet af arbejdspladser vokser også år for år. I 2017 begyndte indflytningen i Nordeas nye domicil i Ørestad Nord, hvor der på sigt samles godt 2.000 medarbejdere, og i 2018 flytter Swecos 700 medarbejdere ind i deres bæredygtige domicil i City.

I det hele taget udvikler Ørestad sig hele tiden. Et stort skridt i bydelen, der ikke er så tydeligt i gadebilledet men dog særdeles vigtigt for bydelens arbejdspladser, er erhvervsnetværket Ørestad Innovation City Copenhagen (ØICC), som bl.a. By & Havn har taget initiativ til. ØICC skal gøre Ørestad til det stærkeste knudepunkt for innovation i regionen ved at binde områdets virksomheder, institutioner og universiteter sammen og stimulere erhvervs- og vidensudviklingen. Læs mere om ØICC her

2017 var også præget af kommunalvalget, der netop er overstået, og det planlagte Ørestad Fælled Kvarter ud for Sundby Metrostation har været en betydelig del af debatten hele året. I den proces har vores ejere besluttet at undersøge andre muligheder for at opføre boligkvarteret, og vi ser frem til i 2018 at følge den politiske udvikling.

Ørestad skruer op for koncerter, sport og natur

Dette var også året, hvor Ørestad Syds helt store trækplaster, Royal Arena, blev indviet. Arenaen har afholdt adskillige koncerter og events gennem året, og på de store dage valfarter op til 16.000 gæster til og fra. Det skaber et kæmpe momentum i Ørestad og tiltrækker nye besøgende til bydelen fra hele landet – senest for at se de danske svømmere høste medaljer til EM. Som nabo til Royal Arena er Ørestad Skøjtehal ligeledes åbnet i år.

En særlig kvalitet ved Ørestad er, at bydelen er omkranset af den 3.500 ha store Naturpark Amager. Når vi udvikler Ørestad, og som en del af partnerskabet Naturpark Amager, har vi særligt fokus på overgangene mellem by og natur, så naturen bliver tilgængelig for alle. I Ørestad Syd er Fælledpromenaden ved at blive anlagt – en promenade på én kilometer mellem Ørestad Syd og Kalvebod Fælled. Promenaden bliver klar i 2018 til ophold, leg, cykler, rulleskøjter og til blot at nyde natur og by. Læs mere om udviklingen af Ørestad Syd og udviklingen af Naturpark Amager

Indre Nordhavn vokser til

Det er næsten ikke til at forstå, at det kun er tre et halvt år siden at Nordhavn blev tilgængelig for københavnerne, og udviklingen for alvor tog fart i Århusgadekvarteret. I dag bor der tæt ved 2.000 mennesker og flere flytter ind.

2017 har bl.a. været præget af, at adskillige butikker, caféer og restauranter er åbnet – navnlig takket være detailhandelsselskabet, som By & Havn er en del af. Nu kan man både nyde en pizza og spise sushi – eller man kan endda spise med 360 graders udsigt over København og Øresund i den nye restaurant i toppen af The Silo.

Én af de særlige kvaliteter ved Nordhavns beliggenhed er vandet. I byudviklingen arbejder vi med at integrere vandet i bydelen, og derfor graver vi nogle steder kanaler og andre steder bygger vi holme og øer, så flest muligt får glæde af de blå omgivelser.

I 2017 færdiggjorde vi den sydvendte Sandkaj Brygge, der hurtigt er blevet populær for beboere og besøgende i kvarteret. I det kommende år begynder en proces i samarbejde med Københavns Kommune og en række foreninger om at udvikle et flydende aktivitetshus ved Sandkaj. Mere om det i begyndelsen af 2018.

Der også etableret en badezone i Nordhavn. Den er dog kommet lidt uheldigt fra start, da der er konstateret forurening i havnebassinet fordi flere byggerier har tilsluttet kloakker forkert. Der arbejdes på at identificere fejlene og få dem rettet i samarbejde med udviklerne af de pågældende byggerier.

Nye skridt i udviklingen af fremtidens bæredygtige bydel

Udviklingen er også i gang i de omkringliggende nordhavnskvarterer. På Sundmolen bevares By & Havns store pakhuse, mens området tilføjes nye boliger, og de første familier er flyttet ind.

I Pakhus 47 på Sundmolen har vi netop været med til at indvie et nyt showroom og kontorfællesskab med fremtidens energiteknologi som tema. Det er partnerskabet EnergyLab Nordhavn, som står bag showroomet, der forventes at modtage godt 200 besøg årligt fra potentielle nationale og internationale forretningsforbindelser. By & Havn er partner i EnergyLab Nordhavn, der bruger Nordhavn som et levende storbylaboratorium og demonstrerer, hvordan man kan sammentænke el, varme, energieffektive løsninger og elektrisk transport i et intelligent, fleksibelt og optimeret energisystem. Mange løsninger er allerede implementeret i erhvervs- og boligbyggerier i Indre Nordhavn. Læs mere her

På Levantkaj blev Copenhagen International School indviet i februar. Foruden at lægge rum til næsten 1.000 elevers dagligdag er skolen hurtigt blevet et internationalt ikon for bæredygtig udvikling, da halvdelen af skolens energiforbrug stammer fra solcellepanelerne på bygningens facade.

Sidst på året kunne By & Havn offentliggøre to markante grundsalg på Trælastholmen mellem Sundmolen og Levantkaj. Først kunne det udmeldes, at Comwell bygger hotel i området og senere, at Østre Landsret flytter til Trælastholmen, når en ny, bæredygtig retsbygning står færdig - forventeligt i 2021.

10 års byudvikling

I 2017 kunne By & Havn fejre 10 års jubilæum. Selskabet har gennem de sidste 10 år sat omfattende fodaftryk på byens udvikling. København har fået en krydstogtterminal, der for alvor har sat hovedstaden på landkortet over krydstogtdestinationer, der er skabt boliger til 14.500 københavnere, områder, der før var lukket af for offentligheden, er blevet en del af byen som f.eks. i Nordhavn og på Papirøen – og så er By & Havn naturligvis også med til at virkeliggøre den grønne infrastruktur i hovedstaden. Eksemplerne viser, at det er en vigtig opgave og et stort ansvar men også, hvad By & Havn som selskab er i stand til.

Opgaverne løser vi ikke alene. Vi har mange dygtige og kompetente samarbejdspartnere, som alle bidrager til byudviklingen. Tak for i år, vi glæder os til de mange spændende opgaver i 2018.