Nu bygges Sandkaj Brygge

8. juni 2016

Entreprenøren CG Jensen er gået i gang med at etablere den 400 meter lange brygge langs Sandkaj for By & Havn. Bryggen forventes at stå færdig inden årsskiftet, hvorefter hele Sandkaj står færdigt som Nordhavns ansigt mod byen.

Der bygges og bankes i et væk i Århusgadekvarteret. Samtidig med at der nu bor ca. 700 mennesker i det nye kvarter, er der stadig fuldt gang i byggeriet. Og nu er maskinerne rykket ud i Nordbassinet mellem Marmormolen og Århusgadekvarteret, hvor der netop nu rammes pæle til den kommende Sandkaj Brygge.

Entreprenøren CG Jensen har stor erfaring med konstruktion på vand, og opgaven med Sandkaj Brygge er en af de mere interessante. Og så har anlægsarbejderne byens bedste udsigt.

”Vi er glade for i CG Jensen A/S, at vi endnu engang kan arbejde sammen med By & Havn om et flot og spændende projekt som opførelsen af Sandkaj. Vores tidligere erfaringer med blandt andet opførelsen af Kalvebod Bølge betyder, at vi har den fornødne viden om den slags arbejder. Jeg er derfor sikker på, at vi i CG Jensen A/S leverer Sandkaj i vores sædvanlige høje kvalitet og ikke mindst til den aftalte tid. Vi glæder os til at komme i gang,” siger Jørn E. Asmussen, Divisionschef i CG Jensen.

Med færdiggørelsen af Sandkaj Brygge i slutningen af 2016, markeres samtidig færdiggørelsen af hele Sandkaj, hvor de sidste boligbyggerier langs vandet også forventes klar til indflytning i løbet af i år. Dermed bliver det, man kan kalde Nordhavns ansigt mod byen, færdigetableret.

Bryggen er tegnet med blandede funktioner, således man både vil kunne nyde solen på en bred trappe fra Göteborg Plads og helt ned til vandet eller lægge til med små motorbåde, kanoer, kajakker m.v., hvor kanten er højere.

Ca. midt på Sandkaj konstrueres et stenrev, der rækker op over terræn på selve trædækket.

Den op til 12 meter brede brygge, der vender stik syd, er som skabt til at nyde kvarteret, lyset og vandet.

Når der anlægges nyt, kan det selvfølgelig ikke undgås, at det til tider vil medføre støj i nærområdet. Har du spørgsmål til arbejdet, er du velkommen til at kontakte By & Havn eller entreprenør CG Jensen på nedenstående kontakt.

Kontakt til CG Jensen
Andreas Tønnesen