Nordhavn byder på masser af aktiviteter i august

9. august 2016

Harbour Run, guidede ture, festival på Redmolen, Kulturhavn og åbningen af Konditaget Lüders står på programmet i august i Nordhavn.

Storbyen vågner efter sommerferien, og de lyse timer skal udnyttes inden sommeren går på hæld. Flere arrangementer løber af stablen i Nordhavn i den kommende tid. Der er noget for enhver smag – uanset om du er interesseret i byudvikling, leg, motion, botanik eller bare kan lide at sidde med en drink i hånden i en strandstol og kigge ud over havneløbet.

14. august kl. 10: HARBOUR RUN

Nordhavn får sit eget familieløb, hvor motionsglade københavnere har mulighed for at opleve den hastige udvikling på nært hold.

Familieløbet byder på en rute, der snor sig mellem historiske bygninger, det massive nybyggeri, over pladser og ikke mindst til nogle af de kajområder, som til daglig er lukket for privatpersoner.

Tanken er, at Harbour Run skal være en tilbagevendende tradition, og at ruten i fremtiden vil blive tilpasset, så deltagerne kan følge udviklingen i området fra år til år.

Løbet starter og slutter på Redmolen. Der er mulighed for at vælge en rute på 5 km eller 10 km.

Læs mere om Harbour Run og tilmeld din familie på harbourrun.dk. Følg også med på Facebook.

Harbour Run er arrangeret af Bird&Bird og Unionkul Holding A/S med støtte fra By & Havn. Løbet afvikles af Running26.

Deltagergebyret er 175 kr. Tilmelding på dagen 200 kr. Til gengæld får du – foruden oplevelsen - en medalje, energiforplejning under løbet, frugt, kaffe samt mulighed for at vinde lodtrækningspræmier fra nogle af løbets sponsorer, blandt andre: Maxim, Christopher Cloos, Peter Larsen kaffe, Harbour House, DFDS, Paustian møbler, Puls sport, Anker & co. og NREP.

19.-28. august: COPENHAGEN SOCIAL FESTIVAL

På Redmolens pop-up sommeraktivitet afholdes Copenhagen Social Festival, som er en del af Copenhagen Cooking & Food Festival. Det er initiativet The Organic Boho, der står bag eventet.

I løbet af festivalen kan du købe madbilletter til lækre veganske og økologiske menuer – både morgen middag og aften. Desuden kan du lade dig inspirere af og deltage i masser af gratis aktiviteter såsom morgenyoga, street art, graffiti og tatovering, mens bløde lounge toner fra Ibiza strømmer ud af højttalerne.

Læs mere om eventet på Copenhagen Cookings hjemmeside, på Redmolens Facebook side og på Copenhagen Bohos hjemmeside

Husk desuden at der hver fredag i august er fredagsbar på Redmolen. Foruden drinks og god stemning kan du spille beach volley og følge TagTomats pallehaver og højbede, der siden Skt. Hans er vokset sig til frodige blomstrende enge i området.

Pop-up aktiviteterne på Redmolen er iværksat af Selskabet Nordhavn P/S, der udvikler detailhandlen i Nordhavn. Selskabet er ejet By & Havn I/S og NREP A/S. De midlertidige aktiviteter afvikles i samarbejde med selskabet BRIQ i en midlertidig periode på ca. tre måneder.

26.-28. august: KULTURHAVN

I weekenden den 26.-28. august syder hele havnen af kulturhavn-arrangementer. Kulturhavn er Danmarks største kultur- og havnefestival med ca. 100.000 besøgende i 2015, og for andet år i træk er Nordhavn en del af festivalen i samarbejde med Østerbro Lokaludvalg.

I år er der open air biograf, koncerter, kunst, guidede ture både til lands og til vands samt sejlads på programmet. Der sejler kanalbåde i rutefart fra Islands Brygge via Skuespilhuset til Sandkaj i Århusgadekvarteret.

Se det store program for Kulturhavn – herunder de mange events i Nordhavn – på Kulturhavns hjemmeside.

27. august: COPENHAGEN RUNNERS HIGH

Oplev et effektivt og udfordrende serieløb i Københavns højder. 1. afdeling sender dig både op i højderne på tage og trapper, og rundt i de smukke omgivelser ved Nordhavn.

Copenhagen Runners High er et serietrailløb, hvoraf det første afholdes i Nordhavn. Ruten består af en rundstrækning på 1,2 km, der gentages 5 gange - tilsammen en distance på ca. 6 km. Du vil opleve ruten som effektiv og naturlig intervaltræning, hvor detaljerede minutskemaer erstattes af terrænets højdekurver. Fem gange kommer du op ad trapperne til Konditaget Lüders og den smukke udsigt over vand og by.

Deltag i løbet og oplev trapper, stier og broer. Vi garanterer det bliver både sjovt, effektivt og udfordrende. Der er plads til max 200 deltagere, så skynd dig at sikre dig et startnummer!

Der er lodtrækningspræmier samt præmier til den hurtigste mand og kvinde sponsoreret af LØBEREN København.

Løbet arrangeres af DGI i samarbejde med Løbeklubben Fortius og By & Havn.

Løbet skydes i gang kl. 10:15 fra Konditaget Lüders, Helsinkigade 30 i Århusgadekvarteret. Bestil startnummer på https://lapio.dgi.dk/event/2016-copenhagen-runners-high-1-afd og følg med på Facebook siden

27. august: GUIDET CYKELTUR

Som en del af Kulturhavnsweekenden kan du komme på gratis, guidet cykeltur i Nordhavn med fokus på bæredygtighed. By & Havns guide fortæller om området og der er flere oplæg undervejs om bl.a. Copenhagen International School, der bygger ny skole på Levantkaj.

Turen starter i By & Havns udstilling Himmel og hav! kl. 13. Der er begrænset antal pladser. Tilmelding skal ske til ssa@byoghavn.dk. Læs mere på hjemmesiden

By & Havns udstilling, Himmel & Havn, holder i øvrigt åbent hver fredag kl. 11 – 16 samt hver lørdag og søndag kl. 10 – 16. I udstillingen, der ligger i stueetagen af ’The Silo’ på Helsinkigade 29, kan du få overblik over området og de planer, visioner og initiativer, som er i gang med at omdanne Indre Nordhavn til Københavns nye bydel ved vandet.

27.-28. august: ÅBNING AF KONDITAGET LÜDERS

Kulturhavn-weekendens helt store attraktion i Nordhavn er, at Konditaget Lüders åbner. Konditaget er et kæmpe byrum og træningsareal på toppen af Århusgadekvarterets første parkeringshus. Her kan du i 24 meters højde bl.a. lege, dyrke crossgym, pannafodbold og yoga.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen og vær blandt de første til at opleve dette helt usædvanlige byrum med udsigt over Øresund, havneløbet og udviklingen i Nordhavns indre bykvarterer.

Konditaget Lüders er opført af By & Havn, som også varetager driften af faciliteterne. Faciliteterne er opført med støtte af Lokale- og Anlægs Fonden og By & Havn. JAJA Architects har været arkitekter på byggeriet.

I den kommende tid kan du læse mere om Konditaget Lüders i nyhedsbreve, på www.konditaget-luders.dk samt på Nordhavns Facebook side og på den nye Facebook side for Konditaget Lüders.

PS: Husk Instagram konkurrencen #BYENS KANT

Et af de kommende bykvarterer, der skal udvikles, er Levantkaj nord for Sundmolen. By & Havn vil gerne have en masse bud på billeder, der kan inspirere de arkitektteams, der på et tidspunkt skal konkurrere om at tegne en masterplan for området. Derfor har vi udskrevet Instagram konkurrencen #BYENSKANT, hvor vi sætter gode præmier på højkant, og hvor du kan få dit billede bedømt af en fagjury.

Tag et foto af en særlig situation på et sted, der viser en speciel kvalitet ved en by, plads, facilitet, belægning, farve, detalje, idé, løsning osv. Det vigtigste er, at stedet og situationen inspirerer dig, og du mener, at dit billede har kant og kan inspirere arkitekterne i det videre arbejde. Billedet behøver ikke være fra Nordhavn. Og husk at tagge billedet #BYENSKANT. Læs mere på siden www.nordhavnen.dk/byenskant og se allerede nu de mange flotte billeder fra konkurrencen på https://www.instagram.com/explore/tags/byenskant