Forårsrengøring i Københavns havn

12. april 2016

Det er blevet forår, og det betyder tid til den årlige forårsrengøring af kanalerne i Københavns havn, som netop er blevet afsluttet. Hvert år fisker By & Havn ved hjælp af dykkere hundredevis af cykler og meget andet op på bunden, og i år var ingen undtagelse.

90 ton affald er der blevet fisket op fra dybet, siden dykkere og driftsmedarbejdere fra By & Havn gik i gang med oprensningen af kanalerne i midten af marts. Og det er ifølge driftchef Gert Hjemsted Kondrup nogenlunde det samme som tidligere år.

”Mængden af større genstande på bunden, som vi fisker op her i foråret, har været ret konstant på 90 ton gennem årene. Til gengæld ser vi en lille stigning i det lettere affald, som vi dagligt sejler rundt i havnen og fjerner fra overfladen. At dømme ud fra omfanget af pizzabakker og ølkrus skyldes det nok, at havnefronten bliver brugt mere end tidligere”, siger Gert Hjemsted Kondrup fra By & Havn.

Oprensningen af bunden sker for at sikre, at kanalerne ikke ”sander til” i større af-faldsgenstande, der af uvisse årsager er endt på bunden af kanalerne. Det udgør særligt en risiko for de mange karakteristiske kanalrundfartsbåde, der dagligt bringer tusindvis af turister rundt ad Københavns vandveje.

Størstedelen af de bjergede genstande er cykler, men også indkøbsvogne, caféstole, trafikkegler, skilte, traktordæk, rollatorer og sågar et enkelt pengeskab er blevet hevet op i år.

Både bundrensning og den daglige indsamling af plastik, tang og andet affald foretager By & Havn som en del af selskabets forpligtelse som havnemyndighed.

Se med, da TV 2 Lorry var taget med til oprensning af Christianshavns Kanal: