13 etager lukker hullet på Amerika Plads

27. september 2016

By & Havn, TK Development og AP Pension holdt i dag rejsegilde på byggeriet Amerika Have på Amerika Plads.

Sammen med bl.a. totalentreprenøren 5E Byg kunne de tre selskaber dermed fejre, at man har nået toppen på det tretten etager høje boligbyggeri, Amerika Have. Dermed er det sidste byggefelt på Amerika Plads endegyldig udfyldt.

Amerika Have kommer til at bestå af 121 lejligheder fordelt på op til 13 etager. Byggeriet er tegnet af Vilhelm Lauritzen arkitekter, og de første beboere forventes at flytte ind til foråret 2017.

Udviklingen af Amerika Plads begyndte i år 2000. Siden har By & Havn i selskab med TK Development både solgt og selv udviklet byggegrunde på i alt 150.000 etagekvadratmeter.

”For By & Havns vedkommende er en epoke ved at nå sin ende. Vi har lukket det sidste hul på Amerika Plads. Og det bliver lukket med manér af et imponerende boligbyggeri, der bliver en daglig glæde for hele området og særligt for de mange mennesker, der flytter ind til foråret”, siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Kvarteret er nu ved at være komplet med et aktivt bymiljø med en blanding af arbejdspladser og boliger, der sørger for liv det meste af døgnet. Amerika Plads er et intimt bymiljø i sig selv, og er samtidig en integreret del af København. Man kan spadsere til Kongens Nytorv men har samtidig det store udsyn ud over Øresund. Det gør det til et eftertragtet område.

TK Development er project manager og medejer af det samlede projekt:

”Vi påbegyndte pæleramningen i september 2015 og har nu et byggeri i fuld højde. Det forløber lige efter planen, og vi glæder os over milepælen i dag. Lejlighederne er markante ud fra beliggenhed, altanløsninger og mulighed for egen p-plads i kælderen under projektet, og vi glæder os til at levere de fremtidige hjem til køberne,” siger direktør Robert Andersen, TK Development.

AP Pensions direktør har høje forventninger til byggeriet på Amerika Plads:

”AP Pension har i de seneste år været partner i flere spændende og markante boligprojekter, og Amerika Have projektet, som vi ejer halvdelen af, er ingen undtagelse. Der er tale om attraktive ejerboliger, som allerede har tiltrukket sig meget stor interesse, og vi forventer at salget fortsætter i samme høje tempo. Amerika Have er ejerboliger, hvilket investeringsmæssigt spiller fint sammen med de udlejningsboliger, som AP Pension i disse år opfører i stor stil,” siger Peter Olsson, direktør i AP Ejendomme.

Salget af boligerne går også godt, forlyder det fra ejendomsmægleren EDC. Med over et halvt år til indflytning er der solgt 70 ud af i alt 121 lejligheder.

Kommunikationsmedarbejder