Masser af gratis guidede ture på Nordhavns åbningsdag

15. august 2014

Den 31. august inviterer By & Havn og vore samarbejdspartnere på en sjov og spændende åbningsdag fuld af aktiviteter i Københavns nye havnekvarter. Sæt kryds i kalenderen og tag bl.a. med på en af de mange guidede ture.

Der bygges overalt i Århusgadekvarteret, der indtil nu har været lukket inde bag et højt hegn som en del af Københavns Frihavn. Nu er hegnet væk, bydelen skifter karakter, og København har dermed fået et nyt kvarter med en helt fantastisk beliggenhed. Kranerne svinger over de kommende boligbyggerier, og den første virksomhed er allerede flyttet ind. Samtidig har entreprenørerne travlt med at lægge ledninger, anlægge kloaker, veje og pladser og grave kanaler.

Søndag den 31. august fra kl. 11–18 sættes alle arbejdsmaskinerne imidlertid på pause, for nu skal det fejres, at Indre Nordhavn er godt på vej som en ny københavnsk bydel med vand på tre sider.

Der bliver masser af aktiviteter på åbningsdagen, som vi vil offentliggøre løbende i de kommende par uger til abonnenterne på By & Havns nyhedsbrev om Nordhavn, på hjemmesiden samt på Facebook

En af de måder, du kan opgradere din Nordhavnsviden på, er at tage på guidede ture på åbningsdagen. Hele dagen igennem kan du opgradere din viden om byudviklingen i Københavns Havn ombord på fem forskellige turbåde. Der er i løbet af dagen over 25 afgange fra Fortkaj!

Kl. 15.00–15.45: Guidet sejltur med Jens Kramer Mikkelsen

Sejl med båden Portus sammen med direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, og hør om den store byudvikling der foregår i Nordhavn. Oplev den nye krydstogtterminal fra vandet og kom tæt på den store havneopfyldning der betyder at Københavns areal vokser med 1 %. Afgang kl. 15.00. Varighed 45 min. Gratis og begrænset antal pladser.

Kl. 11.30-17.30: Guidet sejltur til Inderhavnen

Få en spændende introduktion til byudvikling i Københavns Havn med særligt fokus på Inderhavnen. Guiden fra Dansk Arkitektur Center sørger for at du nok skal gå klogere fra borde! Første afgang fra Fortkaj i Nordhavn kl. 11.30 – herefter afgang hver time - sidste afgang kl. 17.30. Varighed 60 min. Turen er gratis - det er muligt at stige af og på ved Dansk Arkitektur Center. Tilmelding ikke nødvendig.

Kl. 11.00-17.00: Guidet sejltur til Nordre Toldbod (Nordic Taste)

Få en spændende introduktion til udviklingen i Nordhavn og den generelle byudvikling i Københavns Havn. Guiden fra Dansk Arkitektur Center sørger for at du nok skal gå klogere fra borde! Første afgang kl. 11.00 herefter afgang hver time - sidste afgang kl. 17.00. Varighed 60 min.Turen er gratis - det er muligt at stige af og på ved Nordre Toldbod, hvor der på dagen afholdes Nordic Taste. Tilmelding ikke nødvendig.

Kl. 11.00–17.00: Guidet sejltur rundt om Nordhavn

Hør om Nordhavn og hvordan bydelen om 50 år skal rumme 40.000 beboere og 40.000 arbejdspladser. Få et sjældent kig på Nordhavnsudvidelsen der betyder at Københavns areal vokser 1 % og oplev den 1200 meter lange nye krydstogtterminal der hvert år skal tage i mod ca. 800.000 krydstogtturister. Første afgang kl. 11.00 – herefter afgang hver time - undtagen kl. 15.00 - sidste afgang kl. 17.00. Varighed 45 min. Turen er gratis. Plads til 40 personer pr. tur. Tilmelding ikke nødvendig.

Kl. 11.00–17.00: SMAG PÅ DET HISTORISKE NORDHAVN! - Sejltur, anekdoter og gastronomi (Copenhagen Cooking)

Nu får du chancen for at opleve Nordhavn fra vandet i en spektakulær rejse gennem tiden. Ombord på sejlskibet ”Lilla Dan” fortæller By & Havns guide anekdoter og historier fra Nordhavn, mens du nyder en menu sammensat specifikt til lejligheden af Meyers Køkken. Den maritime og historiske oplevelse vil således blive akkompagneret af et lokalt kulinarisk islæt med bl.a. laks fra Nordhavns eget røgeri, et udvalg af Charcuteri fra Nordhavn med Meyers Syltevarer, nye danske kartofler med rygeostcreme, kartoffelchips, sommerløg og karse samt meget andet! Første afgang kl. 11.00 – herefter afgang hver anden time – sidste afgang kl. 17.00. English tour at 13.00. Varighed 90 min. Pris: 250 DKK/voksen og 150 DKK/barn.

Kl. 12.00–13.30 og 14.00–15.30: Kaffe og kage mellem Himmel og Hav!

Sejl en tur på vandet i mens du nyder en kaffe og kage fra Meyers Køkken. Læn jer tilbage og hør om Nordhavns fortid, nutid og fremtid! Varighed 90. minutter. Pris: 75 DKK/voksen og 50 DKK/barn.

Kommunikationsmedarbejder