KRYDSTOGTSÆSON SKUDT I GANG MED NY SERVICE

10. maj 2010

Krydstogtsæsonen 2010 er netop skudt i gang og vil blive endnu en stor sæson for København som Nordeuropas førende krydstogts destination. Som noget nyt kan du tilmelde dig en service, så du modtager en SMS eller en e-mail, når et nyt krydstogtsskib lægger til kaj i København.

Traditionelt har de store krydstogtskibe altid tiltrukket sig en del opmærksomhed, når de ankommer til København. Et af højdepunkterne i 2010-sæsonnen er, når skibet ”Disney Magic” ankommer til København for første gang. Skibet har plads til 2.700 passagerer og er udsmykket med de kendte Disney figurer. Skibet ankommer til København fire gange i år – første gang den 15. juni.

"København er en meget eftertragtet krydstogts destination på grund af vores gode internationale forbindelser – både via lufthavnen og motorvejene. Derudover bliver skibene større og det begrænser det antal havne, som kan tage imod skibene. Her i København har vi rigtige gode faciliteter, så det tiltrækker naturligvis mange af de store rederier,” siger Arnt Møller Pedersen, general manager i Copenhagen Malmø Port (CMP), der som By & Havns datterselskab står for krydstogtsanløbene i København.

Der er anmeldt 308 skibe i 2010 og det forventes, at der lander omkring 675.000 passagerer og 200.000 besætningsmedlemmer til København i løbet af sæsonen.

Som noget nyt kan du tilmelde dig en service, så du får en sms eller en e-mail, når et krydstogtskib lægger til kaj i København. Ligesom du kender det fra lufthavnen, når du kan få besked om, hvorvidt et fly er landet eller ej. Det er en service, som mange nysgerrige københavnere har efterspurgt – men som også taxachauffører og andre i servicebranchen kan have glæde af. Du kan tilmelde dig servicen hos CMP

”Det er enestående, at København år efter år kan tiltrække så mange krydstogtsskibe, men vi gør også vores bedste for at servicere dem. I 2013 kan vi præsentere en helt ny krydstogtskaj i Nordhavnen med endnu bedre faciliteter. De mange krydstogtskibe er godt for både Københavns og By & Havns bundlinje,” siger Jens Kramer Mikkelsen, adm. direktør i By & Havn.

I højsæsonen er der nogle dage, hvor der ankommer helt op til ni skibe om dagen. Det er især de tyske krydstogtsgæster, der kommet flere af de senere år. Hvor der før var flest amerikanere, er det nu tyskere, der procentvis er den største gruppe krydstogtsbesøgende i København. Men ellers er nationaliteterne meget spredt. I 2009 havde København besøg af 151 forskellige nationaliteter, der alle ankom til byen med et krydstogtsskib.

København er også den foretrukne Nordeuropæiske havn for de såkaldte turn-a-round skibe. Det vil sige skibe, der skal skifte besætning og derfor bliver liggende i havnen over natten.

Sæsonen for 2011 tegner til at blive et nyt rekordår. Allerede nu er der tilmeldt 326 skibe og man forventer op til 725.000 passagerer og 300.000 besætningsmedlemmer.

For yderligere informationer
General Manager i CMP, Arnt Møller Pedersen, M: +45 4063 4500