FN SAMLER SINE DANSKE AKTIVITETER I NY FN BY

9. november 2010

I dag blev første spadestik taget på FN Byen, der i fremtiden skal huse FN i Danmark. Dermed er byggeriet af den stjerneformede kontorbygning på Marmormolen (ca. 28.000 m2) og det nye fuldautomatiske verdenslager i Nordhavnen (ca. 22.000 m2) for alvor i gang. FN flytter ind i 2012 og 2013.

Det er FN’s strategi at samle alle organisationens aktiviteter i København på den nye adresse – nemlig i den kommende FN By på Marmormolen. Som en del af FN Byen bygges også et nyt fuldautomatisk verdenslager i Nordhavnen.

”FN-byen er et udtryk for vores ambitioner om et tæt og gensidigt fordelagtigt samarbejde med FN. Vi har klare fordele af at have FN stærkt repræsenteret i København, mens FN får et nyt, samlet og topmoderne hovedkvarter, der kan fremme samarbejdet på tværs af organisationerne og skabe resultater,” siger udviklingsminister Søren Pind.

Det fuldautomatiske verdenslager i Nordhavnen står færdig 1. januar 2012 og det stjerneformede kontorhus på Marmormolen er klar til indflytning 1. januar 2013.

”Det er ikke hver dag, at man får lov til at bygge FN organisationernes nye by i København og bidrage til rammerne for deres store humanitære arbejde. I By & Havn er vi stolte af, at spaden nu går i jorden til så stort og ambitiøst et projekt. Vores vision er at skabe levende og attraktive bydele i København, hvor der er plads til alle typer af byggerier fra det almene til spektakulære. FN Byen får også stor betydning for vores udvikling af Marmormolen og Nordhavnen, som også er i fuld gang,” siger bestyrelsesformand i By & Havn Carsten Koch.

FN’s nye kontor kommer til at ligge på Marmormolen, men får ikke molen helt for sig selv, idet området skal byudvikles. Marmormolen er i dag et lukket erhvervsområde i Frihavnen, men det ændrer sig i forbindelse med byudviklingen af området. Københavnerne kan se frem til et nyt kvarter på Østerbro med direkte adgang til vandkanten. Udover FN Byen skal Marmormolen desuden huse et nyt boligområde, et hotel samt erhvervsbyggeri – bl.a. med LM Project; Steven Holls spektakulære 2-tårne-projekt, der skal forbinde Langeliniespidsen og Marmormolen.

Marmormolen udvikles i samarbejde med Nordkranen og SNS Property Finance. LM Project udvikles tillige sammen med ATP.

FN i Danmark består af

• FN’s projektstyringsenhed UNOPS’ globale kontor
  • FN’s udviklingsorganisation UNDP’s nordiske kontor
  • FN’s sundhedsorganisation WHO’s regionale Europa-kontor