historiske bygninger på amerika plads

 


Nordisk fjer

Den meget markante og historiske ejendom fra 1901, der tidligere husede Nordisk Fjer, er i dag hovedsæde for Banedanmark. Ejendommen, som rummer i alt 14.500 m2, er gennemgribende moderniseret og totalt ombygget med respekt for ejendommens oprindelige arkitektoniske udtryk.

Indvendig er ejendommens 6 etager smagfuldt og funktionelt indrettet til moderne kontorfaciliteter og er i dag arbejdsplads for ca. 450 medarbejdere.


Pakhus D og E
Oprindeligt opført i 1920erne som murermester byggeri blev de to ”Tvillingepakhus” er markant del af den gamle Frihavn. I dag er begge ejendomme gennemgribende renoveret og fremstår i dag som nyt, elegang og effektivt domicil. Pakhus D rummer i dag bl.a. AP Møller Mærsk, mens Pakhus E bl.a. rummer DSI, AMGROS og Dansk Sundhedsinstitut.


Regionernes Hus
Danske Regioner holder til i det tidligere silopakhus, der i folkemunde blev kaldt ”Domkirken” på grund af de to tårne. Ejendommen er i dag fredet og da Erik Møllers Tegnestue i 1993 stod for en gennemgribende ombygning, renovering og tilbygning blev det gjort med respekt for ejendommens oprindelige arkitektoniske udtryk og de bygningsmæssige værdier.


Frihavnens Stationsbygning
Frihavnens Stationsbygning blev i 1895 opført til at betjene færgerejsende mellem København og Malmø. Arkitekten var Heinrich Wenck, som stod bag flere af statsbanernes byggerier bl.a. Østerport Station, Hovedbanegården og stationerne i Odense og Sorø. Gennem årene blev bygningen brugt til mange formål, og var mere eller mindre forfalden, da udviklingen af Amerika Plads gik i gang.

I forbindelse med udviklingen af Amerika Plads blev det besluttet at bevare så mange historiske vidnesbyrd som muligt, og selvfølgelig også Stationsbygningen. Bygningen blev derfor adskilt, løftet på en blokvogn og kørt til en midlertidig opbevaring i Nordhavnen. Da pladsen var anlagt blev stationsbygningen placeret i området igen, dog ca midt på Amerika Plads, og altså ikke helt præcist samme sted som den tidligere har stået.

Felding Arkitekter har stået i spidsen for renovering af Stationsbygningen, som i foråret 2008 stod klar til brug som café og restaurant. I dag har møbel og design butikken fortuna living til huse i den gamle frihavnsstation.

amerika plads emmer af historie

Hele området fra Amerika Plads til Langelinie blev i slutningen af 1800-tallet anlagt som Frihavnsområde, hvor de gamle pakhuse stadig vidner om, hvordan gods fra hele verden ankom til dette område. Det var imidlertid ikke kun gods der blev fragtet, fra Amerikakaj afgik også de store dampere til og fra New York. I dag kan man langs kajen se navnene på nogle af de danskere, som drog over Atlanten for at prøve lykken i Amerika.

 

Anlæggelsen af Søndre Frihavn var et imponerende stykke ingeniørarbejde, der fuldt ud kan måle sig med anlæggelse af Øresundsbroen og andre store nutidige anlægsarbejder. Hele området består af opfyldte vandarealer, og kunne med vanddybder på op til 9 meter tage imod selv de største oceangående skibe. Frihavnen blev officielt indviet den 8. november 1894, mindre end fire år efter beslutningen om etableringen blev vedtaget.

 

Særligt Vilhelm Dahlerup kom til at præge arkitekturen i Søndre Frihavn. Han stod blandt andet bag Frihavnens Elværk, som i dag huser kulturhuset Pakhus 11 og det store pakhus på Østmolen, som er blevet gennemrenoveret og i dag huser Erhvervsfremmestyrelsen og Told & Skat museet. Men også Pakhus 12 på Amerikakaj, tegnet i 1899 af F.L. Levy, Cappela, tegnet i 1899 af Thorvald Bindesbøll og Frihavnsstationen, tegnet i 1895 af Heinrick Wenck vidner om høj kvalitet og godt håndværk.

 

I omgivelserne nyder Amerika Plads godt af nærheden til Kastellet og Langelinieparken. Da Søndre Frihavn blev anlagt mistede københavnerne promenaden langs Kastellet, som hidtil havde været blandt de meste populære. I stedet for blev der anlagt en park og en promenade langs Langeliniekajen, som stadig i dag er et populært udflugtsmål. Områdets mest populære udflugtsmål er trods alt nok ”Den Lille Havfrue”, udført af Edv. Eriksen og i 1913 opstillet på en stenblok, lige syd for lystbådehavnen.